Når man er gået kold – gode råd søges

Jeg er gået kold.

Fuldstændig kold. Kender I det?

For en lille måned siden startede jeg på en diæt, der hedder Low FODMAP diæten. Den går ud på, at man udelukker nogle bestemte ting fra sin kost for at få det bedre – helt konkret for at slippe for mavesmerter og oppustethed. Det er en pænt restriktiv diæt, men jeg er jo ikke bleg for at prøve noget nyt (som I måske husker fra det HER og det HER 😉 ), og min familie er efterhånden vant til at blive udsat for lidt af hvert (mine dejlige prøvekaniner 😉 ). Derfor vinkede jeg for 4 uger siden farvel til en masse mad, som jeg rigtig godt kan lide, og så gik jeg i gang med at lege med nogle nye retter.

Det gik forrygende! 🙂

Jeg kunne mærke, at det blev bedre for hver dag, der gik, og som bonus var der også et par kilo, der røg. ‘Amen, altså! 🙂 Lykken ville ingen ende tage.

Men så.

Så gik det hele i stå, og jeg mistede motivationen. Sådan ca. i går.

For nu kan jeg ikke længere mærke, at det bliver bedre for hver dag, der går. Jeg er fri for smerter, men min mave er stadig oppustet. Og jeg taber mig heller ikke mere. Ikke at det var formålet, men det er bare direkte ondt med en bonus i form af smallere talje, når den så forsvinder (måske/måske ikke fordi jeg efterhånden har lært, hvad jeg må, og hvad jeg ikke må spise, og derfor indtager væsentlig mere mad nu end de første uger, hvor jeg rodede rundt i dos and don’ts 😉 ).

Nu gik det ellers ligeså godt! Jeg troede endda, at jeg havde knækket koden og regnet ud, at det var alle de linser og kikærter og bønner, som jeg introducerede, dengang jeg legede vegetar, der var skyld i mine smerter. Så kunne jeg jo bare begrænse indtaget af dem, og så spise alt det andet igen, og så var alle glade, ik’? 😉

Not so much (og nu kommer det tekniske).

Det viser sig nemlig, at kikærter og bønner og linser indeholder de samme FODMAPs som fx. hvede og rug (såkaldte Oligos), som jeg jo godt kunne spise før (Tror jeg? Eller havde jeg det i virkeligheden lidt skidt, uden at vide det? 😉 ) , og så er jeg totalt lost, i hvert fald hvis jeg skal holde mig til FODMAP “biblen” og få det her til at fungere.

Smerterne er jo væk, så noget må diæten da kunne, men nu bliver jeg helt i tvivl! Hvad hvis min oppustethed i virkeligheden skyldes noget helt andet?

Jeg aner det ikke.

En klog (og hyldende morsom) kvinde spurgte mig for et par uger siden, om jeg ikke bare kunne få lavet en test hos lægen og finde ud af, hvad det er, jeg ikke kan tåle. Og jeg svarede, at det var da for nemt, og jeg elskede at eksperimentere (tsk!)  – og det gjorde jeg. Lige indtil i går 😉

Og i dag har jeg lyst til at spise en burger. En af de virkelig ulækre burgere med alt det, som min diæt ikke tillader 😉

Kender I det?

Hvad gør man så?

(bonusinfo under billedet…)

forårsløg

Bonusinfo!

Hvad Søren er FODMAPs? Det står HER 🙂

Hvad skal det billede til for? Se HER (det er ret tjekket, og det virker!)

Men jeg vil se noget endnu bedre! Så læs med HER.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *